Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Alvastra kungsgård
Ett stort jordbruk
Alvastra kungsgård bildades 1527.
Kungsgårdens mark och gårdar hade tillhört
Alvastra kloster.
Men så bestämde kung Gustav Vasa att det
som kyrkan ägde skulle lämnas över till
kungen.
Kungsgården var ett stort jordbruk som gav
mat till kungens slott.
Kloster med franska munkar
Alvastra kloster grundades 1143 av munkar
som kom från Frankrike.
Det blev Sveriges största kloster och det
kloster som ägde mest mark.
Kungsgården var därför mycket stor.
År 1540 bestod den av 224 gårdar.
Cirka hälften låg här i Östergötland.
Resten av gårdarna fanns i Småland, Västergötland och Värmland.
Staten äger gården
År 1642 lånades kungsgården ut.
Den brukades av en diplomat som arbetade för drottning Kristina.
Från 1692 till 1875 brukades Alvastra av höga militärer.
Det stora jordbruket gav dem lön.
Därefter har många hyrt gården.
Idag äger staten Alvastra kungsgård.

Foto: Karin Gadde Jennische, SFV
Alvastra kungsgård har varit både jordbruk och kloster.

Foto: Karin Gadde Jennische, SFV
Allé vid Alvastra.





